Marius Albu si-a dorit de mic sa navigheze. A inceput de pe cand avea sase ani. In vacantele petrecute la Onesti, la bunica lui, construia plute din polistiren si isi dadea drumul pe Casin. Mai tarziu, cartile lui Jules Vernes, i-au deschis noi orizonturi.

Cartea lui Radu Tudoran: „Cu Toate Panzele Sus „ i-a infierbantat imaginatia.

Inainte de 1990, cand a declarat prietenilor ca va face inconjurul lumii cu un velier, a fost privit cu neincredere si cu zambete.

La varsta maturitatii, in 1990, a cumparat coca unei ambarcatiuni.

Pe malul lacului Tabacarie, in Constanta, a inceput constructia unui velier, munca deloc usoara. A fost privit si aici cu neincredere.  A invatat din mers, ajutat de cativa oameni inimosi. A muncit din greu. A adunat fiecare ban pentru a finaliza cu succes velierul Phoenix. Cu vele cumparate la mana a doua si un catarg din teava de aluminiu, Phoenix era aproape gata de plecare.

Planul lui era stabilit: inconjurul lumii. Pregatirile au continuat pe mare, Marea Neagra. Au urmat cateva iesiri de proba pentru acumularea unei minime experiente absolut necesare unei astfel de aventuri. Primele croaziere au fost pe distanta Constanta- Atena.

In 1993, pleaca impreuna cu partenera lui, Mihaela Musat in prima incercare de circumnavigatie. Din pacate, o furtuna in Marea Neagra ii zadarniceste planurile. Catargul, o teava de aluminiu, a cedat vanturilor puternice in timpul unei furtuni.

Plecarea a fost amanata cu un an.

In 1994, ceva mai bine echipati, cei doi pornesc in marea aventura. Familiile reunite si cativa prieteni isi iau ramas bun de pe cheul din Tomis, Constanta.

Dupa ce au trecut cele doua canale, Bosfor si Dardanele, au intat in Marea Egee. Au oprit in Atena unde au facut ultimele pregatiri si o aprovizionare.  Au intrat apoi in Marea Mediterana. Motorul, un Volvo Penta, incepe sa dea semne de oboseala. La fiecare oprire mai reparau, mai inlocuiau cate o piesa. Iesirea in Atlantic a fost amanata de cateva ori din acest motiv. Prima oprire din Atlantic a fost in Las Palmas, Insulele Canare. Aici se adunasera velierele care urmau sa traverseze Atlanticul.

Marius si Mihaela fac cunostinta cu celelate echipaje. Se schimba impresii, se fac fotografii.

Dupa ce au facut o aprovizionare si au mai reparat cate ceva, cei doi si velierul Phoenix pornesc la drum. A urmat o oprire in insulele Capului Verde. Insulele sunt sarace in vegetatie dar oamenii sunt prietenosi.

Din Capul Verde traversada a durat 17 zile pana in insulele Barbados. De aici au navigat pana in insula Santa Lucia si apoi pana in Trinidad.

Arhipelagul insulelor Caraibe este un rai pentru navigatori si pentru turisti. Vegetatia este luxurianta, populatia primitoare, atmosfera de vacanta.

Pentru echipajul velierului Phoenix nu poate fi vorba de vacanta. Banii s-au terminat, cei doi incep cautarile pentru un loc de munca.

Strungar de meserie, Marius gaseste un loc de munca la atelierele Mendol, in insula Saint Martin. Incepe munca si totodata profita de ocazie pentru a imbunatati dotarile velierului. Motorul este reparat, velele inlocuite cu altele mai noi.

In 1995, uraganul Luis, forta 3, arunca velierul cu cei doi coechipieri pe un mal, in laguna din Saint Martin. Stricaciunile au fost insemnate: carma strambata, pontili rupti. Dupa ce reusesc sa se adune, urca barca in santier si repara tot. Uraganul Lewis a fost foarte puternic. Din 2000 de ambarcatiuni aflate la adapost in laguna au mai ramas 24 care au ramas intregi.

     

Timpul petrecut in Caraibe s-a scurs si Marius e pregatit sa porneasca din nou la drum. In perioada petrecuta in Saint Martin au legat prietenii, au acumulat experiente inedite.

Urmatoarea etapa a calatoriei a fost traversarea Canalului Panama. Este o experienta unica, primul contact cu America Latina. Formalitatile sunt costisitoare, multa birocratie, specifica tarilor latine.

Trecerea in Oceanul Pacific marcheaza o premiera pentru cei doi romani.

O noua aventura se contureaza la orizont.

Pana in Arhipelagul Insulelor Marchize au strabatut 3700 de mile. Prima oprire a fost in insula Hiva Oua.

Insulele Marchize sunt insule de origine vulcanica. Peisajul este spectaculos: munti inalti acoperiti de vegetatie tropicala, inconjurati de ape azurii.

Locuitorii acestor insule, polinezienii, sunt oameni deosebit de prietenosi, foarte primitori.

Natura ofera cu generozitate sursele de hrana: peste din abundenta, fructe si legume.

Echipajul velierului Phoenix a vizitat unul din punctele de atractie ale insulei: cimitirul unde sunt inmormantati Paul Gauguin si Jacques Brel.

Au urmat opriri si la alte insule din arhipelag.

Urmatorul grup de insule vizitat a fost Figi.

A urmat Noua Caledonie si apoi Australia.

Vizita pe insula continent Australia, a fost una din experientele de neuitat pentru cei doi. Au vizitat Sydney, Brisbane si Gold Coast. Au strabatut Marea Bariera de Corali care este monument unic, vizibil din spatiu.

Orasul Darwin a fost ultimul vizitat. De aici velierul Phoenix si echipajul a strabatut Marea Chinei de Sud. A urmat un stop in Bali pentru aprovizionare cu motorina. Urmatoarea oprire a fost in Malaezia, in arhipelagul Insulelor Langkawi.

De acolo au navigat pana in Thailanda. In 1996 au petrecut Craciunul si Revelionul in Pukhet. In ianuarie 1997 au parasit golful Ao Chalong si au inceput traversarea Oceanului Indian. Traversada a durat 35 de zile. O vizita inedita a fost in orasul Aden din Yemen, tara greu incercata de razboaie interne.

La inceputul lunii martie au intrat in Marea Rosie. Traversarea Marii Rosii si trecerea Canalului Suez au incheiat practic circumnavigatia. Marea Mediterana si apoi, cele doua stramtori: Dardanele si Bosfor au constituit ultima etapa din acest lung traseu.

La inceputul lunii mai, 1997, Marius Albu si Mihaela Musat au ajuns in Constanta.

Ramane o performanta atat pentru cei doi: Marius Albu si Mihaela Musat, cat si pentru navigatia cu vele din Romania.